Carbohidratii reprezinta suportul energetic al organismului. Deosebim  carbohidratii simplii si carbohidratii complecsi. Cei dintai se regesesc in zaharuri, glucoza, care imediat dupa ingerarea lor se transforma in energie, insa carbohidratiiacest aport energetic este de scurta durata, asemanator unui foc de paie. Carbohidratii complecsi se regesesc in produse vegetale  precum orezul, cartofii, pastele fainoase, produsele de panificatie. Acesti carbohidrati se metabolizeaza lent,fapt  pentru care aportul lor energetic se manifesta gradual  vreme indelungata , mentinand o stare pozitiva, indelungata in organism. Aportul caloric al unui gram de de carbohidrati este de 4 calorii/gram. Cu cat un antrenament este mai intensiv, cu atat nivelul glicogenului muscular va trebui sa fie mai mare, existand dupa cum rezulta un raport bine stabilit intre acesti factori, mai mult putem spune ca, matematic vorbind exista un raport de directa proportionalitate intre nivelul intensitatii antrenamentelor si cantitatile de glicogen muscular  disponibile sustinerii efortului.

Pornind de la acest principiu, cercetarile stiintifice au aratat ca, proportia sintezei glicogenului depinde de ce cantitate de glicogen s-a consumat in cursul efectuarii antrenamentelor. Astfel, cu cat ne antrenam mai intens, nivelul glicogenului muscular se va reface mai repede, bineinteles si daca alimentatia este corespunzatoare.  Antrenamentele intensive duc la epuizarea rezervelor de glicogen din muschi si ficat, aceasta fiind o problema cunoscuta in unanimitate de catre sportivi.Adminstrarea suplimentelor alimentare cu carbohidrati previn pierderile de glicogen si accelereaza refacerea stocurilor de glicogen, din ficat si musculatura, gratie rolului primordial jucat de catre acidul lactic care este utilizat pentru sinteza glicogenului in ficat, fiind reconvertit intr-o sursa energetica a organismului. Nu putem face abstractie nici de rolul jucat de catre lactat, lactatul fiind o sursa  energetica agreata de tesuturile puternic oxidative, bunaoara cum ar fi cordul(muschiul inimii) si fibrele musculare cu contractie lenta. Organismul utilizeaza in special carbohidrati cand intensitatea exercitiilor depaseste  65% din capacitatea mazima de efort. Rezistenta fizica scade in mod dramatic la persoanele care urmeaza diete sarace in carbohidrati. Suplimentele cu carbohidrati maresc rezistenta fizica in sporturile de anduranta si imbunatatesc performanta sportivilor care practica sporturi de mare intensitate, este concluzia oamenilor de stiinta. Eficacitatea valorificarii suplimentelor alimentare  creste prin combinarea  diferitelor tipuri de carbohidrati  si alte subproduse ale  acestora(glucoza, polimeri de glucoza, fructoza si lactat) aceasta fiind noua orientare in domeniul suplimentelor alimentare.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Carbohidratii, 6.0 out of 10 based on 1 rating