Oboseala este o stare fiziologica reversibila si efemera caracterizata prin scaderea capacitatii functionale a organismului si insotita de o stare generala de rau. Ea apare in in urma unui efort fizic ce a atins un prag limita. oboseala musculara exercitii culturism fitness muschiiOdata cu incetarea efortului, manifestarile oboselii dispar. Oboseala este de mai multe tipuri:

  • oboseala fiziologica(„sanatoasa”), care dispare dupa incetarea efortului;
  • oboseala acuta(supraantrenamentul), care apare in urma unuoi efort ce depaseste capacitatea maxima functionala a organismului;
  • oboseala patologica, care apare ca urmare a unor greseli sistematice de dozare a antrenamentului(deci apare in timp);

In continuare vom trata doar cateva aspecte ale oboselii „sanatoase”. Contractiile musculare puternice si de durata conduc la aparitia fenomenului de oboseala. Studii efectuate pe atleti au demonstrat ca oboseala musculara creste direct proportional cu rata scaderii glicogenului din muschi. De aceea, se considera, ca cea  mai mare parte a oboselii rezulta din incapacitatea proceselor biochimice din fibra musculara de a transforma compusii energetici in lucru mecanic. Oboseala poate aparea si ca urmare a scaderii transmiterii impulsului nervos la fibra musculara, precum si datorita diminuarii cantitati de sange necesare irigarii acestuia, realizandu-se astfel o aprovizionare scazuta a celulei musculare cu substante energetice si in special cu oxigen.

Studiul oboselii este foarte important in activitatea fizica, deoarece in cadrul antrenamentului in culturism, ritmicitatea efort-oboseala-refacere- unde oboseala este un proces fiziologic necesar- este premisa dezvoltari masei musculare. Oboseala poate aparea in timpul unui antrenament , mai devreme  sau mai tarziu, in funtie de natura si de durata  efortului, precum si de gradul de adaptare a organismului la efort, adaptarea ce survine in urma unor antrenamente repetate. Astfel, oboseala, apare mai tarziu in cazul unui efort mediu, intermitent, in care frecventa cardiaca nu depaseste 140 de batai pe minut  pana la 50 de ani pentru ambele sexe, si sub 110-120 de batai pe minut, peste 50 de ani. Aceste valori ale frecventei trebuie sa fie minime pentru ca efortul fizic sa aiba un efect positiv asupra organismului, astfel sa nu se piarda ceea ce s-a acumulat. Gradul de oboseala ne este dat de raspunsurile metabolice(culoarea pielii, nivelul transpiratiei, frecventa respiratorie, starea fizica momentana-apatie, euforie, etc), sau de frecventa cardiaca si respiratorie. Ca minifestari externe ale aparitiei oboselii putem enumera: scaderea fortei si a vitezei de executie, diminuarea preciziei, prelungirea timpului de reactie la un anumit stimul, etc.

Ca o concluzie finala, putem spune ca pentru a ne imbunatati conditia fizica, volumul si intesitatea de lucru trebuie astfel dirijate incat sa apara starea de oboseala.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)